onsdag 11 januari 2012

Ett njutbart inlägg

Som sagt, livet är till för att njutas.
Livet är inte bara förvirring. Även om det stundtals känns så. Även om stundtals sträcker sig över flera veckor, månader, år.

Jag är inte mycket för att tänka att gott kommer ur ont.
Jag kan inte förstå hur min depression skulle kunna vara nödvändig.
Hur det skulle behöva göra så förbannat ont, för att något gott skulle komma ur det.
Men på några sätt har det kommit några goda ting ur allt fördärv. Men jag står orubblig kvar i att detta goda hade kommit även utan min depression.

Detta goda. Detta som ger livet en chans. Det som får mig att njuta. Min lista har fyllts på.
Njutningens vardag har länge bestått av god mat, goda bakverk. 
Mandelkrokar, citronmarängpaj, paj över huvud taget, beskvier, småkakor, pain au chocolate, praliner. Listan kan göras lång.
Kaffe i alla sorter. Bryggt, latte, cappucino, pressat kaffe, aeropressat kaffe.
Den listan kan också göras lång.
Att spela piano.
Att sjunga vacker stämsång.
Att gå på en lång vinterpromenad och andas in torr snöluft. Att bli något frusen, gå in på ett varmt fik och hålla händerna runt en varm kopp kaffe. Äta en smörgås. Känns hur kroppen tinas upp.
Att basta. Åh, att basta. Blunda och drömma sig bort till en varm strand på andra sidan ekvatorn.

Numera står många andra saker på listan. Och högt upp dessutom.
Att dreja och bli nöjd med resultatet. Att ge bort kaffekoppar, tekannor, ljusstakar, lyktor, uppläggningsfat som jag gjort själv. En fantastisk känsla.
Att snickra. Det kan vara en enkel hylla. Sist blev den en tallrikshylla.
Att sticka.
Det ger mig inspiration. Det ger mig en gnutta hopp om att livet också är vackert.

För en månad sedan skulle detta inlägg gjort mig provocerad.
För är man på botten finns ingen inspiration, ingen motivation.

Med hjälp av medicin och terapi har jag nu lyckats ta mig till den nivå där jag kan börja hjälpa mig själv. Där jag stundtals kan finna ro och välmående. Och det är underbart. Och jag hoppas så det värker att det ska hålla i sig, och att framgångarna till ett härligt liv ska bli fler.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar